КЗ "ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ"
РОКИТНІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
Меню сайту
Фінансовий звіт
http://centrydyt.at.ua/publ/ finzvit/finzvit/2-1-0-1
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 11
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Методичні рекомендації

Навчальні програми
14.02.2020, 13:07

ВІДДІЛ ОСВІТИ РОКИТНІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ»

РОКИТНІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

 

 

ПОГОДЖЕНО

науково-методичною радою

районного методичного кабінету

протокол  №  ______

від   ___________

 

        ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом відділу освіти

райдержадміністрації

                           ___  _________ 2016

                           

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

з позашкільної освіти

художньо-естетичного напряму

«Креативне рукоділля»

2 роки навчання

смт Рокитне -2016

 

 

Укладач:

Кривда Тетяна  Федорівна – керівник гуртка  комунального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості» Рокитнівської районної ради.

Рецензенти:

Федорович Н.М.- методист  Рокитнівського районного методичного кабінету.

Парчук  Г. Є.–  методист комунального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості» Рокитнівської районної ради.

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Проблема розвитку дитячої творчості є однією з найбільш актуальних у наш час. Формування особистісних творчих здібностей забезпечується залученням дітей і підлітків до оволодіння народним декоративним мистецтвом, що є духовним багатством народу; утіленням його моральних, естетичних цінностей і художніх смаків.

Ознайомлення з основами декоративно-прикладного мистецтва здійснюється в процесі навчально-вихованої роботи в гуртках позашкільних навчальних закладів.

Створення навчальної програми обумовлюється необхідністю залучення дітей та учнівської молоді до навчально-творчої діяльності, популяризації декоративно-ужиткового мистецтва, вивчення та відродження народних традицій рукоділля. Змістом програми передбачається розширене й поглиблене ознайомлення вихованців із народною декоративно-ужитковою творчістю та сучасними техніками за визначеним напрямом, формування умінь і навичок виконання творчих робіт.

Навчальна програма реалізується в гуртку художньо-естетичного напряму декоративно-ужиткового профілю та спрямована на вихованців віком від 7 до 18 років.

Навчальна програма розроблена  на основі програм з позашкільної освіти науково-технічного напряму «Програма гуртка моделювання іграшок-сувенірів» (авт. Гайдай Л. М., Козачок О. В.); «Програма гуртка виготовлення сувенірів» (авт. Євтушенко Н. І., Козачок О. В.); «Програма гуртка паперопластики» (авт. Яременко М. Г., Сухаревська О. М., Печерських Л. Г., Осадчук Л. А., Корнієнко В. Г.); програм з позашкільної освіти художньо-естетичного напряму «Бісероплетіння», «Конструювання та моделювання одягу».

Метою програми є формування творчих здібностей вихованців у процесі навчально-творчої діяльності в гуртках декоративно-ужиткового профілю.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

  • пізнавальної: ознайомлення з основними напрямами та техніками декоративно-ужиткового мистецтва;
  • практичної: формування вмінь і навичок роботи з різними матеріалами та інструментами; виготовлення виробів;
  • творчої: формування творчої особистості, її художнього смаку, пізнавального інтересу, творчої уяви, фантазії; задоволення потреб особистості у творчій самореалізації;
  • соціальної: розвиток стійкого інтересу до народного мистецтва, його історії та традицій; оволодіння культурою праці; виховання

позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегливість, працелюбність тощо); уміння співпрацювати; виховання доброзичливості й товаристськості.

Навчальна програма передбачає 2 роки навчання:

    1. й  рік - початковий рівень - 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
    2. й  рік - основний рівень - 216 год. на рік, 6 год. на тиждень.

Гурток початкового рівня організовується  для учнів молодшого та середнього шкільного віку. На заняттях вихованці ознайомлюються з основами кольорознавства та матеріалознавства, напрямами рукоділля (робота з природним матеріалом, папером, тканиною, бісером, плетіння); працюють із різними матеріалами та інструментами; навчаються читати схеми, вибирати та розкроювати текстильні матеріали, шити, плести, оздоблювати вироби, дотримуватися правил техніки безпеки.

Гурток основного рівня створюється для учнів середнього та старшого шкільного віку. Під час навчання вихованці оволодівають вищим рівнем знань про роботу з папером, тканиною, текстильними матеріалами; навчаються конструюванню та моделюванню одягу; ознайомлюються з більш складними технологіями виготовлення виробів, самостійно працюють із кресленнями; створюють вироби для практичного вжитку.

Навчальний процес має творчий і виховний характер. Вихованці працюють над самостійними проектами та колективними завданнями - виконують окремі частини спільних композицій. Теми подані з урахуванням зростання складності змісту навчального матеріалу.

Підсумком роботи  вихованців є творчі проекти (колективні та індивідуальні), участь у конкурсах, виставках, фестивалях, науково- теоретичних конференціях різних  рівнів.

Програмою передбачено теоретичні та практичні заняття, під час яких інтегруються знання гуртківців із різних сфер знань (народознавство, історія, матеріалознавство, креслення, технологія, дизайн та естетика). Заняття в гуртку забезпечують можливості професійного самовизначення.

Для естетичного виховання, розширення світогляду гуртківців використовуються такі форми роботи, як екскурсії до музеїв, на виставки декоративно-ужиткового мистецтва тощо.

На заняттях використовується дидактичний матеріал: плакати з кресленнями, різноманітні ілюстрації, фотоматеріали, зразки готових виробів.

Контроль за засвоєнням гуртківцями програми здійснюється виконанням тестових, творчих завдань, створенням індивідуальних і колективних проектів  упродовж усього навчання з урахуванням результатів участі в конкурсах і виставках.

 

 Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

4

-

4

Розділ 1. Робота з природним матеріалом

8

14

22

І.І.Букети

2

4

6

1.2. Пласкі композиції

2

6

8

І.З.Іграшки- сувеніри

4

4

8

Розділ 2.Робота з папером

8

16

24

2.1.Аплікація з паперу

4

6

10

2.2.Об'ємні іграшки з паперу

4

10

14

Розділ З.Клаптикова пластика

10

32

42

3.1. Тканини

2

-

2

3.2. Ручні роботи

2

6

8

3.3. Робота за шаблонами

2

6

8

3.4. Печворк

2

14

16

3.5. Аплікація з тканини

2

6

8

Розділ 4. М'яка іграшка

6

26

32

4.1.Українська народна іграшка

2

8

10

4.2.Пласкі іграшки

2

8

10

4.3. Об'ємні іграшки

2

10

12

Розділ 5.Квілінг

8

20

28

5.1.Основи квілінгу

6

10

16

5.2.Виготовлення сувенірів та аксесуарів

2

10

12

Розділ 6. Робота з бісером

6

20

26

6.1.Сувеніри та прикраси

2

10

12

6.2.Вишивання бісером

4

10

14

Розділ 7. Сувеніри та подарунки

6

20

26

7. 1. Виготовлення святкових сувенірів і подарунків

6

20

26

Розділ 8. Екскурсійна та виставкова діяльність

-

8

8

8. І.Екскурсії, виставки, конкурси

-

8

8

Підсумок

4

-

4

Разом

68

148

216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Вступ (4 год.)

Теоретична частина. Ознайомлення вихованців з метою та завданнями гуртка.

Правила поведінки в гуртку. Правила безпеки праці.

Ознайомлення з традиційними видами рукоділля українського народу. Значення праці в житті людини.

Практична частина. Презентація традиційних і сучасних видів рукоділля. Огляд виставки творчих робіт вихованців відділу

 Розділ 1. Робота з природним матеріалом (22 год.)

  1. Букети (6 год.)

Теоретична частина. Природа та фантазія. Бесіда про необхідність бережливого ставлення до природи. Види букетів. Заготовка матеріалів і правила їх зберігання. Послідовність складання букетів.

Практична частина. Заготовка матеріалів. Виготовлення букетів.

  1. Пласкі композиції (8 год.)

Теоретична частина. Поняття про композицію. Елементи композиції.

Основні прийоми виготовлення аплікацій. Матеріали та інструменти для роботи. Правила техніки безпеки під час роботи з колючими та ріжучими предметами.

Практична частина. Підбір елементів і матеріалів. Виготовлення аплікацій.

  1. Іграшки-сувеніри (8 год.)

Теоретична частина. Іграшки-сувеніри. Види іграшок-сувенірів. Матеріали та інструменти для роботи. Підбір деталей іграшки та варіанти з'єднання частин.

Практична частина. Виготовлення іграшок-сувенірів. Виготовлення індивідуальних колективних сюжетних композицій.

Розділ 2. Робота з папером (24 год.)

  1. Аплікація з паперу (10 год.)

Теоретична частина. Історія винаходу паперу. Різноманітність фактури паперу. Естетика та культура під час аплікаційних робіт. Техніка безпеки. Пласка та об'ємна аплікація. Тематичні або сюжетні аплікації.

Етапи виготовлення аплікацій з паперу: підбір паперу, перенесення малюнка, вирізання деталей та їх заготовка, послідовність виконання робіт.

Практична частина. Виготовлення пласких та об'ємних аплікацій за вибраним сюжетом.

  1. Об'ємні іграшки з паперу (14 год.)

Теоретична частина. Елементи графічної грамоти. Ескіз як вид графічного зображення предметів і деталей.

Основні лінії на ескізах і кресленнях: контурна, лінія згину, розмірна. Позначення місць нанесення клею. Основні геометричні форми. Конструювання іграшок на основі циліндра, конуса, паралелепіпеда. Виготовлення виробів за готовими розгортками.

Виконання креслень - розгорток.

Практична частина. Виготовлення об'ємних іграшок. Створення сюжетних композицій.

Розділ 3. Клаптикова пластика (42 год.)

  1. Тканини (2 год.)

Теоретична частина. Тканини. Види текстильних волокон. Основні властивості тканини. Підбір сполучень тканин за кольором і структурою.

  1. Ручні роботи (8 год.)

Теоретична частина. Основні ручні шви тимчасового та постійного призначення. Інструменти та пристрої. Виконання основних волого- теплових робіт. Техніка безпеки під час роботи з колючими та ріжучими предметами, електроприладами.

Практична частина. Виконання зразків ручних швів. Робота з праскою.

  1. Робота за шаблонами (8 год.)

Теоретична частина. Підбір тканини за фактурою та кольором. Визначення лицьового та виворітного боків тканини. Перенесення малюнка на тканину. Розкрій деталей за допомогою шаблонів. Способи з'єднання деталей.

Практична частина. Виготовлення виробів-сувенірів із клаптиків тканини. Гольники «капелюх» і «пеньок».

  1. Печворк (16 год.).

Теоретична частина. Складання орнаментів та узорів із клаптиків тканини. Види паперових шаблонів, їх виготовлення. Розкроювання тканини. Обшивання шаблонів. З'єднання деталей ручним швом «через край».

Практична частина. Виготовлення виробів побутово-ужиткового призначення.

3.5. Аплікація з тканини (8 год.)

Теоретична частина. Послідовність виготовлення аплікації. Розробка ескізу, виготовлення шаблонів. Розмітка на тканині, розкрій деталей. З'єднання та наклеювання деталей на підоснову. Аплікація з готових форм. Оформлення робіт.

Практична частина. Виготовлення аплікацій-мініатюр.

Розділ 4. М'яка іграшка (32 год.)

    1. Українська народна іграшка (10 год.)

Теоретична частина. Історичні дані про іграшку. Національні традиції виготовлення іграшок. Українські народні традиції в оздобленні одягу. Фольклорна  лялька. Роль ляльки в культово-обрядових народних дійствах.

Поняття про матеріали та інструменти для виготовлення іграшок- сувенірів. Виготовлення національної ляльки,

Практична частина. Виготовлення ляльки-мотанки.

    1. Пласкі іграшки (10 год.)

Теоретична частина. Загальний принцип конструювання пласких іграшок. Виготовлення лекал. Розмітка на тканині. З'єднання деталей. Оформлення та оздоблення виробу.

Практична частина. Виготовлення іграшки з клаптиків міцних тканин (драп, шкіра).

    1. Об'ємні іграшки (12 год.)

Теоретична частина. Поняття про виготовлення іграшок із застосуванням шаблонів геометричних фігур (куля, овал). Робота з креслярськими інструментами. Виготовлення лекал, розкладка на тканині, розкрій. Матеріали для набивання іграшки, правила зшивання та набивання деталей іграшки. Оформлення іграшки згідно з ескізом.

Практична частина. Виготовлення іграшок на основі кульок (курчатко, ведмедик, золота рибка).

Розділ 5. Квілінг (28 год.)

  1. Основи квілінгу (16 год.)

Теоретична частина. Квілвнг. Історія розвитку квілінгу. Інструменти та матеріали.

Практична частина. Створення простих квілінгових форм.

  1. Виготовлення сувенірів та аксесуарів (12 год.)

Теоретична частина. Вибір моделі виробу. Підбір інструментів і матеріалів. Скручування деталей. Способи та послідовність з'єднання.

Оздоблення готового виробу.

Практична частина. Виготовлення   сувенірів та аксесуарів.

Розділ 6. Робота з бісером (26 год.)

  1. Сувеніри та прикраси (12 год.)

Теоретична частина. Матеріали і інструменти. Різноманітність технік і технологія виконання виробів із бісеру. Поєднання кольорів, способи нанизування. Робота за схемами.

Практична частина. Виготовлення декоративних прикрас (кулон, браслет, обручка, квітка, метелик).

  1. Вишивання бісером (14 год.)

Теоретична частина. Основні способи нашивання бісеру на тканину. Техніка безпеки під час роботи з голкою. Підбір бісеру за розміром і кольором. Способи закріплення ниток на початку та в кінці роботи.

Практична частина. Декорування тканини бісером і пайетками.

Розділ 7. Сувеніри та подарунки (26 год.)

7.1. Виготовлення святкових сувенірів і подарунків (26 год.)

Теоретична частина. Народні звичаї та обряди. Традиції та свята українського народу та народів світу. Виготовлення святкових сувенірів і подарунків - безмежний простір для фантазії та творчості.

Практична частина. Виготовлення сувенірів-подарунків і вітальних листівок: «Новорічна фантазія», «Різдвяний сувенір», «Великодній кошик», «Весняний передзвін».

Розділ 8. Екскурсійна та виставкова діяльність (8 год.)

8.1. Екскурсії, виставки, конкурси (8 год.)

Підготовка та участь у конкурсах і виставках за профільною діяльністю. Відвідування виставок декоративно-ужиткового мистецтва. Екскурсії до музеїв. Зустрічі з народними майстрами.

Підсумок ( 4 год.)

Підбиття підсумків роботи гуртка за півріччя та рік. Виставка- конкурс робіт гуртківців. Свято «Умілі рученята».

 

Прогнозований результат

Вихованці мають знати:

  • властивості природних матеріалів, правила їх збирання та

зберігання;

  • мати поняття про екологію навколишнього середовища;
  • основні правила створення площинної аплікації, поняття про

композицію, основи кольорознавства, правила поєднання матеріалів;

  • різноманітність фактури паперу, види роботи з папером;
  • умовні позначення та лінії на ескізах, кресленнях і їх призначення;
  • назви геометричних тіл та фігур;
  • техніку аплікаційних робіт;
  • інструменти для ручної праці;
  • властивості текстильних матеріалів;
  • принципи розкрою деталей, способи з'єднання тканин;
  • безпечно користуватись інструментами та приладами;
  • прийоми плетення гачком;
  • інструменти та матеріали при роботі з бісером, умовні позначення на схемах;
  • поняття «аксесуар» ,«сувенір» , «прикраса»;
  • види декоративного оздоблення виробів;
  • основні данні про естетику та декор, традиції українського народного мистецтва, основні календарно - обрядові свята українського народу.

Вихованці мають уміти:

  • читати й виконувати найпростіші ескізи та схеми;
  • розрізняти кольори за світлом, теплі та холодні;
  • створювати композиції та конструювати вироби з природних матеріалів;
  • виконувати прості та об'ємні вироби з паперу;
  • виготовляти сувеніри - аплікації, виконувати ескіз, користуватись кресленням;
  • виконувати ручні шви, робити розмітку і розкроювати тканину, розрізняти лицьовий та зворотній бік тканини;
  • виготовляти вироби з клаптиків тканини;
  • виготовляти м'які іграшки за найпростішими викрійками;
  • плести ланцюжок, виконувати плетення стовпчиками та плетення по колу, працювати за схемами, добирати інструменти та матеріали;
  • плести аксесуари гачком;
  • оздоблювати вироби аплікацією та вишивкою;
  • виготовляти нескладні сувеніри та прикраси з бісеру;
  • вишивати бісером;
  • втілювати в самостійній практичній роботі отриманні знання та вміння.

Вихованці мають набути досвіду:

  • використання набутих знань, умінь, навичок під час роботи з різними матеріалами;
  • створення композицій із природного матеріалу, паперу, бісеру, ниток;

-        творчої діяльності під час роботи з різними матеріалами;

-        здатність проявляти творчу ініціативу...

 

Категорія: Методичні рекомендації | Додав: CDT
Переглядів: 7 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz