КЗ "ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ"
РОКИТНІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
Меню сайту
Фінансовий звіт
http://centrydyt.at.ua/publ/ finzvit/finzvit/2-1-0-1
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 8
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Навчальні програми

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти
Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді

 


Навчальна програма
гуртка
козацько–лицарського виховання «Джура»

5 років навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Київ, 2012
Схвалено для використання в загальноосвітніх
навчальних закладах комісією із захисту Вітчизни
науково-методичної Ради з питань освіти
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України,
протокол № 3 від 01.06.2012 р.
(Лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
від 14.06.2012 № 14.1/12–Г–119)


Автор Бондарчук О.С.

Рецензенти:
Руденко Ю.Д. – професор Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, доктор педагогічних наук.
Івашковський В. В. – завідувач лабораторії фізичного розвитку Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук, доктор філософії.
Припута І.П. – методист Координаційного центру фізичної культури та спорту Головного управління освіти і науки Київської міської державної адміністрації.

Навчальна програма гуртка побудована на основі інтеграції знань, вмінь і навичок, необхідних майбутньому захиснику Вітчизни. Програма спрямована на популяризацію здорового способу життя, зміцнення здоров’я дітей, виховання у підростаючого покоління почуття патріотизму, виконання кодексу «лицарської честі» на засадах елементів козацької педагогіки.
Головною метою програми є формування та розвиток повноцінної особистості, гармонійної людини, патріота Батьківщини.
Програма розрахована на п’ять років навчання.
Навчальна програма гуртка козацько–лицарського виховання «Джура» адресується керівникам гуртків загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, клубів, дитячих творчих об’єднань.

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка
Дана програма розрахована для роботи з учнями 510 класів і визначає основи підготовки школярів відповідно засад національно-духовного, військово-патріотичного виховання та підготовки до виконання Конституційного обов’язку – захисту Вітчизни, участі в І та ІІ етапах Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри "Сокіл" ("Джура").
Програма гуртка направлена на використання елементів козацької педагогіки, використання досвіду наших предків по вихованню підростаючого покоління, виконання законів кодексу «лицарської честі», який передбачає:
    любов до батьків, рідної мови, вірність у коханні, дружбі, побратимстві, віддане ставлення до БатьківщиниУкраїни;
    готовність захищати слабших, молодших;
    шляхетне ставлення до дівчини, Матері, Жінки, Бабусі;
    непохитна відданість ідеям, принципам народної моралі, духовності;
    відстоювання повної свободи і незалежності особистості, народу, держави;
    турбота про розвиток національних традицій, звичаїв і обрядів, бережливе ставлення до рідної природи, землі;
    цілеспрямований розвиток власних фізичних і духовних сил, волі, можливостей свого організму;
    уміння скрізь і всюди чинити шляхетно, виявляти інші чесноти;
    не шкодити своїми діями іншим.
Головною метою програми є формування та розвиток повноцінної особистості, гармонійної людини, патріота Батьківщини.
Усі заняття в гуртку спрямовані на поглиблення знань учнів, розширення їх кругозору, виховання загальнолюдських християнських цінностей, формування світогляду громадян незалежної демократичної держави, сповнених національної гідності та поваги до інших народів.
У гуртку козацько–лицарського виховання "Джура" учні ознайомлюються з визначними подіями з історії рідного краю, вивчають історію запорізького козацтва, займаються туристсько-краєзнавчою роботою, військово–прикладними видами спорту, відродженням військово-спортивного мистецтва та народних мистецьких традицій, готують себе до служби в лавах Збройних Сил України (ЗСУ).
Більшість занять носить практичний характер з елементами змагань та інтелектуальних ігор. Програма орієнтує вчителя-наставника, керівника гуртка на виховання національної свідомості, духовно багатої зорієнтованої на творчу діяльність особистості, щоб вона змогла знайти себе в сучасному суспільстві. У гуртку виховується розвинена людина зі стійким характером, сильною волею, добрим серцем та чистою совістю.
Вивчення матеріалу програми передбачається учнями 5–10 класів. На її засвоєння відводиться 72 або 105 годин.
         Зміст програми структурований за  розділами:
1.    Вступ.
2.    «Мій рідний край».
3.    «Гей ви, хлопці, славні запорожці».
4.    Духовні цінності запорізьких козаків.
5.    Учнівське (дитяче) самоврядування.
6.    «Козацькому роду нема переводу».
7.    «Козацькими стежками».
8.    Від козацьких забав до олімпійських вершин.
9.    «Слава козацька не вмре, не загине…..».
10.    Підсумкове військово–спортивне свято
Розподіл годин у програмі гуртка є орієнтовним, керівник гуртка може змінювати їх, плануючи свою роботи, враховуючи регіональні аспекти.
Перевірка та оцінювання знань, умінь та навичок учнів здійснюється під час виконання практичних завдань, а також у формі вікторин, конкурсів  та змагань.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Гуртківці повинні знати:
    основні питання історії України, козацтва і рідного краю;
    культуру та побут українців;
    обряди і звичаї українського народу, церковні і народні свята;
    історичні та культурні пам’ятки рідного краю;
    видатних діячів українського козацтва, культури, науки і мистецтва;
    основи дитячого самоврядування;
    основні аспекти спортивних єдиноборств, туризму, спортивного та туристського орієнтування;
    основи стройової підготовки;
    правила та види стрільби із пневматичної зброї;
    види техніко–тактичних дій на місцевості;
    основи надання долікарської допомоги, проведення рятувальних робіт;
    санітарно–гігієнічні норми;
    правила безпеки життєдіяльності учнів під час занять, екскурсій та змагань;
    правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.03. 2006 р. № 237, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01 червня 2006 р. за № 660/2534).

Гуртківці повинні вміти:
    працювати з різними джерелами інформації;
    збирати, фіксувати народознавчі матеріали;
    проводити спостереження за природою, орієнтуватись на місцевості;
    освоїти елементи народних єдиноборств;
    подавати команди та діяти в строю;
    стріляти із пневматичної зброї;
    користуватись засобами індивідуального захисту;
    облаштовувати привали, табори, біваки;
    готувати страви національної кухні (козацький куліш, борщ, кашу, деруни тощо);
    розподіляти обов’язки у групі залежно від завдань;
    брати участь в концертах, фестивалях, виставках, народознавчих заходах;
    надавати першу медичну допомогу;
    готувати творчі роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перший рік навчання

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п    Назва розділу    Кількість годин
        72 год.    105 год.
        Всього    теоре-тичних    прак-тичних    Всього    теоре-
тичних    прак-тичних
1.        Вступне заняття    1    1    -    1    1    -
2.        «Мій рідний край». Вивчення історії рідного краю    5    3    2    7    3    4
3.    «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва    10    3    7    14    4    10
4.    Духовні цінності запорізьких козаків    9    2    7    15    4    11
5.    Учнівське (дитяче) самоврядування. Створення рою. Вибори ройового.    2    -    2    2    -    2
6.    «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва    11    5    6    16    5    11
7.    «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота    14    2    12    18    3    15
8.    Від козацьких забав до олімпійських вершин    9    1    8    14    1    13
9.    «Слава козацька не вмре, не загине…..». Відродження народних мистецьких традицій    8    2    6    12    3    9
10.    Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД–похід вихідного дня)    3    -    3    6    -    6
РАЗОМ    72    19    53    105    24    81
    
Дводенний туристсько–краєзнавчий похід з однією ночівлею (рейд за козацькою легендою) проводиться поза сіткою годин в канікулярний час – 14 годин.

 

Зміст навчального матеріалу

1.    Вступне заняття  
    Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Правилами безпеки життєдіяльності під час занять, екскурсій та змагань. Правила поведінки в навчальному кабінеті, спортзалі, спортивному майданчику, у навчальному закладі. Правила дорожнього руху. Правила проведення туристських подорожей та екскурсій з учнівською та студентською молоддю.

2.  «Мій рідний край». Вивчення історії рідного краю
    Знайомство з рідним селом, містом, історією його виникнення, існування. Перекази старожилів. Міфи та легенди. Етнографічні особливості. Видатні особистості – вихідці із нашого краю. Збір цікавого історико–етнографічного матеріалу. Розкриття «білих плям історії» свого краю.
Практичне заняття.
Проведення екскурсій та походів з активним способом пересування.

3. «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва
    Вивчення побуту, місця проживання запорозьких козаків. Поняття «козак», його морально–психологічна суть. Козацьке побратимство, Кодекс лицарської звитяги та лицарської честі. Історична література, думи, перекази, міфи, пісні, приказки та прислів’я про козаків. Історія місцевих козацьких осередків або інших учасників визвольних змагань за волю і незалежність України.
Практичне заняття.
Проведення екскурсій та туристськокраєзнавчих подорожей з активним способом пересування.

4. Духовні цінності запорізьких козаків
    Козацький рівень культу Роду і народу, культ Батька–Матері, Дідуся–Бабусі. Батько–захисник сім’ї, творець історії, державності. Рівноправність української сім’ї. Мати–Брегиня роду. Значення християнської віри для козаків – служити Богові, Батьківщині, Ближньому. Родинні свята («Роде наш красний» тощо).
    Практичне заняття.
    Святкування Покрови Пресвятої Богородиці. 14 жовтня – День українського козацтва. Участь у інших державних та національних святах.

5. Учнівське (дитяче) самоврядування. Створення рою. Вибори ройового.
    Козацька Рада (Козацьке коло) – створення дитячого об’єднання за зразком козацьких об’єднань – рою. Вибори ройового отамана.
    

Практичне заняття.
    Свято Козацької Ради (урочисте свято із залученням батьків, усього навчального закладу, громадскості та місцевої влади, козацьких представників за окремим сценарієм).

6. «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва
    Найкращі риси козаків: вірність і відданість, здатність до незламної дружби, відстоювання особистої свободи та свободи народу. Виховання прагнення розвинути в собі силу і дух, міцний фізичний гарт. Елементи загартування організму.
    Народні ігри та забави. Історичні витоки козацьких єдиноборств та їх основні види. Основи військового впоряду. Стрій і пісня.
    Практичне заняття.
    Вивчення дитячих ігор за змістом збірника українських народних дитячих ігор «Котилася торба», упорядник О. С. Яремійчук.  К: «Веселка», 1990 р. (інші видання). Огляди–змагання військово–спортивного вишколу.

7. «Козацькими стежками». Туристськокраєзнавча робота
    Природа рідного краю. Опанування початкової туристсько–спортивної майстерності: карта, компас, туристське орієнтування та поняття азимуту, в’язання вузлів, встановлення намету, види багать, бівак. Вибір району подорожі. Дозвілля в туристському поході (у рейді за козацькою легендою).
    Практичне заняття.
    Похід «До козацького кулешу». Козацькі ігри та забави, змагання з основних видів фізичной культури, конкурс пісні та танцю. «Козацька ватра».
8. Від козацьких забав до олімпійських вершин
    Самовдосконалення фізичного стану. Фізична культура і спорт. Загальнофізичні вправи та ранкова гімнастика. Метання на відстань і в ціль (предмети відповідно до вікових особливостей гуртківців). Човниковий біг, стрибки в довжину та із скакалкою. Комплексні силові вправи. Основи верхової їзди, плавання (при можливості). Обладнання стрілецького тиру. Початкові навички стрільби із пневматичної зброї.
    Практичне заняття.
    Участь у спортивних змаганнях.

9. «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій
    Основи пошуково–дослідницької роботи. Обрядові свята кожної пори року: колядки, щедрівки, зажинки, обжинки, першої борозни, веснянки. Свято Різдва (вертеп), «Калиновий цвіт» тощо.
    Практичне заняття.
    Участь у концертах, фестивалях, виставах.
10. Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД–похід вихідного дня)
Другий рік навчання

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п    Назва розділу    Кількість годин
        72 год.    105 год.
        Всього    теоре-тичних    прак-тичних    Всього    теоре-
тичних    прак-тичних
1.    Вступне заняття    1    1    -    1    1    -
2.     «Мій рідний край»". Подорож по карті козацької України.    5    3    2    7    3    4
3.    «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва    8    3    5    12    4    8
4.    Духовні цінності запорізьких козаків    9    2    7    15    4    11
5.    Учнівське (дитяче) самоврядування. Велике Козацьке коло (Козацька Рада). Структура самоврядування    4    -    4    4    -    4
6.    «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва    14    2    12    18    6    12
7.    "Козацькими стежками". Туристсько-краєзнавча робота    11    5    6    16    4    12
8.    Від козацьких забав до олімпійських вершин    9    1    8    14    1    13
9.    «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій    5    2    3    10    3    7
10.    Підсумкове військово–спортивне свято     6    -    6    8    -    8
РАЗОМ    72    19    53    105    24    81
    
    Триденний туристсько–краєзнавчий похід з двома ночівлями (рейд за козацькою легендою) проводиться поза сіткою годин в канікулярний час – 22 години.

 

Зміст навчального матеріалу

1.    Вступне заняття  
    Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Загальні правила безпеки. Правила поведінки в кабінеті, спортзалі, спортивному майданчику, у навчальному закладі, під час екскурсій. Правила дорожнього руху. Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю, правила змагань з окремих ігрових видів спорту (футбол, волейбол, настільний теніс тощо).

2.  «Мій рідний край». Подорож по козацькій карті України
    План і карта. Географічне положення, територія рідного краю.  Рельєф, типи і форми рельєфу. Загальна характеристика рельєфу рідного краю. Погода і клімат. Пори року. Збір цікавого історико–етнографічного матеріалу: «Чи козацького ми роду?». Місця таборування козаків.
Практичне заняття.
Проведення екскурсій та туристськокраєзнавчих подорожей з активним способом пересування.

3. «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва
    Вивчення козацької зброї, місця основних битв запорозьких козаків. Козацьке побратимство, Кодекс лицарської звитяги та лицарської честі. Козацька регула. Сучасні літературні твори на козацьку тематику.
Практичне заняття.
Проведення екскурсій та походів з активним способом пересування, семінарів, круглих столів з громадскістю та батьками.

4. Духовні цінності запорізьких козаків
    Честь і воля понад усе. Шляхетність, мудрість, відвага, лицарство – духовне ядро козацької душі. Працьовитість і скромність. Любов до Батьківщини, рідної мови, відданість православній вірі. Добре діло – служити Богові, Батьківщині, Ближньому. Родинне свято – найцінніша традиція українців.
    Практичне заняття.
    Святкування Покрови Пресвятої Богородиці. 14 жовтня – День українського козацтва. Участь у інших державних та національних святах.

5. Учнівське (дитяче) самоврядування. Велике Козацьке коло (Козацька Рада). Структура самоврядування
    Козацька Рада (Козацьке коло).
Створення дитячого об’єднання навчального закладу – сотні за зразком козацьких об’єднань. Вибори отаманів. Розподіл обов’язків: отаман, писар, обозний, скарбник, осавул, хорунжий, бунчужний, суддя, довбуш, товмач, шафар. Співпраця гуртківців з місцевими козацькими осередками та Товариством сприяння обороні України.
    Практичне заняття.
    Свято Козацької Ради (урочисте свято із залученням батьків, усього навчального закладу, громадскості та місцевої влади, козацьких представників за окремим сценарієм). Вибори козацької старшини.

6. «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва
Найкращі риси воїнів–козаків.
Народні ігри та забави. Основи козацьких єдиноборств: тренування в системі «Бойовий гопак», «Спас», боротьба «Нахрест», «Пластун» тощо. Основи військового впоряду. Дії рою в строю. Строї та їх елементи. Попередня та виконавча команди. Стройове положення. Виконання команд: «Ставай», «Рівняйсь», «Струнко», «Вільно». Стрій і пісня.
    Практичне заняття.
    Виконання команд «Ставай», «Рівняйсь», «Струнко», «Вільно».     Виконання стройових прийомів. Виконання стройової пісні.
    Огляд–змагання військово–спортивного вишколу.

7. «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота
    Географія рідного краю. Опанування початкової туристсько–спортивної майстерності: туристське спорядження, харчування в поході, привали і ночівлі, техніка руху на маршруті, забезпечення безпеки в поході. Розподіл обов’язків у поході (у рейді за козацькою легендою).
    
    Практичне заняття.
    Похід «Географічні особливості рідного краю». Козацькі ігри та забави, змагання з  видів спортивного туризму: встановлення намету, розпалювання багаття, пакування рюкзака, подолання перешкоди за допомогою підвішеної мотузки – «Маятника».

8. Від козацьких забав до олімпійських вершин
    Фізична культура та режим дня. Особиста гігієна занять фізкультурою та спортом. Загальнорозвиваючі  вправи та ранкова гімнастика. Спеціальні вправи для розвитку різних груп м’язів. Метання на відстань і в ціль (предмети відповідно до вікових особливостей гуртківців). Човниковий біг, біг зі змінною швидкістю. Комплексні силові вправи. Основи верхової їзди, плавання (при можливості). Обладнання тирів. Початкові навички стрільби із пневматичної зброї.
    Практичне заняття.
    Розучування кількох комплексів ранкової гімнастики, комплексів силових вправ. Участь у спортивних змаганнях.

 

9. «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій
    Пошуково–дослідницька робота: поселення та житло, транспорт і засоби пересування, домашні промисли та ремесла, одяг та зброя. Особливості козацького фольклору: казки, легенди, оповідки, балади, думи, героїчний епос.
    Практичне заняття.
    Виконання творів козацького фольклору. Участь у концертах, фестивалях, виставах.

10. Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД – похід вихідного дня)
    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Третій рік навчання

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п    Назва розділу    Кількість годин
        72 год.    105 год.
        Всього    теоре-тичних    прак-тичних    Всього    теоре-
тичних    прак-тичних
1.     Вступне заняття    1    1    -    1    1    -
2.     «Мій рідний край». Подорож по карті козацької України.    5    3    2    7    3    4
3.    «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва    8    3    5    12    4    8
4.    Духовні цінності запорізьких козаків    9    2    7    15    4    11
5.    Учнівське (дитяче) самоврядування. Велике Козацьке коло (Козацька Рада). Полк і полкова старшина    4    -    4    4    -    4
6.    «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва    14    2    12    18    6    12
7.    «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота    11    5    6    16    4    12
8.    Від козацьких забав до олімпійських вершин    9    1    8    14    1    13
9.    «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій    5    2    3    10    3    7
10.    Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД–похід вихідного дня)    6    -    6    8    -    8
РАЗОМ    72    19    53    105    24    81
    
    Триденний туристсько–краєзнавчий похід з двома ночівлями (рейд за козацькою легендою) проводиться поза сіткою годин в канікулярний час – 22 години.


Зміст навчального матеріалу
1.    Вступне заняття  
    Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Загальні правила безпеки. Правила поведінки в кабінеті, спортзалі, спортивному майданчику, у навчальному закладі, під час екскурсій. Правила дорожнього руху. Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю.

2.  «Мій рідний край». Козацькі роди. Славні гетьмани–козаки.
    Історико–краєзнавчі джерела про рідний край. Речові джерела. Образотворчі джерела. Фотографії, листівки. Письмові джерела. Збір цікавого історико–етнографічного матеріалу: «Козацькі прізвища та роди нашого краю». Гетьманські столиці.
Практичне заняття.
Проведення екскурсій козацькими місцями (в т.ч. в інші регіони України, відвідання Батурина, Чигирина інші). Обробка зібраного історико–краєзнавчого матеріалу.

3. «Гей ви хлопці славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва
    Вивчення життєписів славних козацьких гетьманів. Козацькі чайки, їх оснащення, озброєння, особливості; морські походи запорожців. Створення місцевих козацьких осередків та співпраця з ними гуртківців. Сучасні літературні твори про морські козацькі походи.
Практичне заняття.
Проведення екскурсій та подорожей з активним способом пересування, семінарів, круглих столів з громадскістю та батьками.

4. Духовні цінності запорізьких козаків  
    Готовність боротися за волю, віру, честь і славу України. Героїзм та подвижництво у праці і в бою. Шляхетне ставлення до жінки, дівчини, матері. Непохитна вірність ідеям, принципам народної моралі і духовності. Родина і Україна – найвищі святині для козака. Ініціативність, кмітливість, уміння долати життєві труднощі.
    Практичне заняття.
    Святкування Покрови Пресвятої Богородиці. 14 жовтня – День українського козацтва. Участь у інших державних та національних святах.

5. Учнівське (дитяче) самоврядування. Полк і полкова старшина
    Козацька Рада (Козацьке коло).
Співпраця з територіальним громадським об’єднання козацько–лицарського духу: навчальний заклад, влада, громадськість, батьківський комітет. План спільних дій.
    


Практичне заняття.
    Свято Козацької Ради (урочисте свято із залученням батьків, учнів, педагогів, громадськості та місцевої влади, козацьких представників за окремим сценарієм).

6. «Козацькому роду нема переводу». Відродження військовоспортивного мистецтва українського козацтва
    Найкращі риси воїнів–козаків.  
    Вогнева підготовка. Загальна будова пневматичної гвинтівки, її характеристика та принцип дії. Заходи безпеки під час стрільби.
    Народні ігри та забави. Основи козацьких єдиноборств. Основи військового впоряду. Стрій і пісня.
    Практичне заняття.
    Огляди–змагання військово–спортивного вишколу.
Основи стрільби з пневматичної гвинтівки. Помилки при стрільбі з гвинтівки та їх усунення. Вибір точки прицілювання.
Виконання стрільби з пневматичної гвинтівки. Відпрацювання елементів прицілювання.

7. «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота
Як козаки орієнтувались. Найдавніші козацькі мапи. Суть орієнтування на місцевості. Визначення сторін горизонту за компасом, небесними світилами та місцевими предметами. Повідомлення про своє місцезнаходження (козацький вістовий).
Магнітний азимут і його визначення. Визначення азимуту на місцевий предмет і напрямку руху за магнітним азимутом.
Практичне заняття.
Визначення сторін горизонту за компасом, небесними світилами та місцевими предметами. Повідомлення про своє місцезнаходження.
Визначення азимуту на місцевий предмет і напрямку руху за магнітним азимутом. Черговість руху за азимутом.
Участь у змаганнях зі спортивного орієнтування.
Екскурсійні поїздки по місцях козацької слави. Учать в туристичних походах по місцям бойової і трудової слави українського народу.
    
8. Від козацьких забав до олімпійських вершин
    Загальна фізична підготовка (ЗФП). Гігієнічні передумови занять ЗФП. Основи техніки оздоровчого бігу. Положення голови, тулуба, рук; розслаблення м’язів плечового поясу. Робота рук під час бігу. Постанова стопи на землю. Довжина кроку. Дихання під час бігу. Біг на 100 метрів з рівномірним прискоренням. Спеціальні бігові вправи. Біг на 400 метрів. Біг з повторним прискоренням на 15–20 метрів та вільний між ними. Біг на 2000 метрів.
    Стрибки у довжину, висоту, у «кроці» через перешкоду.
    Метання м’яча, гранати з розбігу; вправи для розвитку та зміцнення ліктьового, плечового суглобів.
    Гімнастика. Організовуючі вправи: фігурне марширування з різними перешикуваннями і поворотами без зупинок. Акробатичні вправи (з розучуванням елементів бойових мистецтв), опорні стрибки. Лазіння по канату (голоблі). Подолання перешкоди по колоді.
    Практичне заняття.
    Розучування вправ; закріплення техніки метання м’яча, гранати з розбігу; подолання перешкоди по колоді із самонаведенням. Участь у спортивних змаганнях.

9. «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій
    Ознайомлення з драматичним мистецтвом. Що таке літаратурно–музично–танцювальна композиція? «Козацька ватра» – мистецьке представлення свого краю.
    Практичне заняття.
    Участь у концертах, фестивалях, виставах.

10. Підсумкове військово–спортивне свято

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Четвертий рік навчання

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п    Назва розділу    Кількість годин
        72 год.    105 год.
        Всього    теоре-тичних    прак-тичних    Всього    теоре-
тичних    прак-тичних
1.     Вступне заняття    1    1    -    1    1    -
2.     «Мій рідний край». Подорож по карті козацької України.    5    3    2    7    3    4
3.    «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва    8    3    5    12    4    8
4.    Духовні цінності запорізьких козаків    9    2    7    15    4    11
5.    Учнівське (дитяче) самоврядування. Велике Козацьке коло (Козацька Рада). Полк і полкова старшина    4    -    4    4    -    4
6.    «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва    14    2    12    18    6    12
7.    «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота    10    5    5    14    4    10
8.    Від козацьких забав до олімпійських вершин    10    1    9    16    1    15
9.    «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій    5    2    3    10    3    7
10.    Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД–похід вихідного дня)    6    -    6    8    -    8
РАЗОМ    72    19    53    105    24    81
    
    Багатоденна туристсько–краєзнавча подорож (рейд за козацькою легендою) проводиться поза сіткою годин в канікулярний час.

 

Зміст навчального матеріалу
1.    Вступне заняття  
    Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Загальні правила безпеки. Правила поведінки в кабінеті, спортзалі, спортивному майданчику, у навчальному закладі, під час екскурсій. Правила дорожнього руху. Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю.

2.  «Мій рідний край».
    Видатні історичні події рідного краю. Збір історико–етнографічного матеріалу. Участь у Всеукраїнській історико–географічній експедиції учнівської та студентської молоді «Історія міст і сіл України»
Практичне заняття.
Проведення екскурсій. Обробка зібраного історико–краєзнавчого матеріалу. Напасання реферату (науково–дослідницької роботи) за зібраним матеріалом. Публічні виступи.

3. «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва. Козацькі битви. Перемоги та поразки
    Визвольна боротьба українського козацтва. Перша козацька держава. Козацькі Вольності. Співпраця гуртківців з місцевими козацькими осередками. Сучасні літературні твори та літописи про козацькі битви.
Практичне заняття.
Проведення екскурсій та походів з активним способом пересування, семінарів, круглих столів з громадскістю та батьками.

4. Духовні цінності запорізьких козаків  
    Готовність проявляти принциповість і непримиренність до зла, аморальності та активна наступальність у боротьбі з ними. Активна життєва позиція. Особистий внесок у підвищення добробуту рідного народу. Захист свого права бути господарем на рідній землі. Здоровий спосіб життя – заповідь козака. Перемога над обставинами життя, володіння ситуацією, організація власного життя і свого оточення на грунті української національної ідеї, козацької філософії, ідеології. Глибоке взаєморозуміння всіх членів нашого суспільства, представників різних національностей.
    Практичне заняття.
    Святкування Покрови Пресвятої Богородиці. 14 жовтня – День українського козацтва. Участь у інших державних та національних святах.

5. Учнівське (дитяче) самоврядування. Полк і полкова старшина
    Козацька Рада (Козацьке коло). Співпраця з громадськими організаціями (Товариство сприяння оборони України – ТСОУ) у питаннях виховання майбутнього захисника Вітчизни: навчальний заклад, влада, громадськість, батьківський комітет. План спільних дій. Перехід козачат у джури козацькі, джур козацьких у молодші козаки. Вибори козацької старшини.
    Практичне заняття.
    Свято Козацької Ради (урочисте свято із залученням батьків, усього навчального закладу, громадскості та місцевої влади, козацьких представників за окремим сценарієм).

6. «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва
    Найкращі риси воїнів–козаків.
    Козацькі прийоми плавання, подолання водних перешкод. Тактична підготовка. Вогнева підготовка.
    Народні ігри та забави. Боротьба «лава на лаву». Основи козацьких єдиноборств.
    Практичне заняття.
Боротьба «лава на лаву». Тактичні ігри на місцевості.
Способи пересування на полі бою під час дій у пішому порядку. Тренування у пересуванні на полі бою під час дій у пішому порядку.
    Огляди–змагання військово–спортивного вишколу.
Основи стрільби з пневматичної гвинтівки. Виконання стрільби з пневматичної гвинтівки. Відпрацювання елементів прицілювання.
Виготовлення зброї із підручних засобів (лук, стріли, спис, праща).

7. «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота
Козацькі рейди. Техніка руху і подолання перешкод у різних умовах. Принцип економії сил, раціональність руху і способи подолання перешкод. Забезпечення безпеки руху.
Рух по стежках, по трав’яних схилах, через лісову хащу, через болото, подолання водних перешкод (убрід, по камінцях, містках, буму, маятником, навісних переправах). Техніка виконання переправ, страхування та самострахування.
Практичне заняття.
Набуття навичок подолання простих перешкод:
через болото по купинах;
канави, струмка, рову за допомогою шеста;
хащі, завалу;
річки вбрід шеренгою (стінкою), із жердиною, «таджицьким» способом, обличчям один до одного тощо;
рух по схилу (спуск, траверс, підйом) з опорою (списом, альпінштоком);
в’язання вузлів, грудної обв’язки, бесідки тощо (вузли – провідник, подвійний провідник, швейцарський провідник («вісмка»), булінь, брамшкотовий, прямий, академічний, зустрічний, схоплюючі (прусик, австрійський, Брахмана, стремено).
Екскурсійні поїздки по місцях козацької слави. Учать в туристських змаганнях.

8. Від козацьких забав до олімпійських вершин
    Загадьна фізична підготовка (ЗФП). Перехід з бігу на крок і навпаки. Зміна швидкості бігу. Ходьба та біг вперед, назад, ліворуч, праворуч. Ходьба на носках, п’ятках, зовнішній та внутрішній поверхнях стопи, у присяді та напівприсяді («гусячий» крок), біг зі зміною напрямку за сигналом. Вправи для рук, ніг, шиї, тулуба. Рухи зі зміною положення тіла. Утримання рівноваги. Техніка бігу по пересіченій місцевості.
    Стрибки у довжину, висоту з розбігу, потрійний стрибок.
    Метання м’яча, гранати з розбігу, штовхання ядра; вправи для розвитку та зміцнення ліктьового, плечового суглобів.
    Гімнастика. Вправи без предметів: стійки, перекиди, перекочування, перевороти. Акробатичні вправи (з розучуванням елементів бойових мистецтв, опорні стрибки). Лазіння по канату (голоблі). Вправи на гімнастичних приладах: лаві, колоді, перекладині, гімнастичній стінці. Вправи з предметами: еспандером, скакалками, палицями, обручами, набивними м’ячами тощо.
    Подолання перешкод. Плавання на дистанції 25 та 50 метрів.
    Практичне заняття.
    Розучування різних вправ з координації при зміні напрямку, швидкості; закріплення техніки метання м’яча та гранати; подолання природних перешкод.
    Залік з плавання. Тестування фізичного стану гуртківців за допомогою медично виправданих методик.
    Участь у спортивних змаганнях.

9. «Слава козацька не вмре, не загине…..». Відродження народних мистецьких традицій
    Ознайомлення з драматичним мистецтвом. Створення презентаційного ролика. Написання сценарію свята. Створення літаратурно–музично–танцювальної композиції. «Козацька ватра» – мистецьке представлення свого краю.
    Практичне заняття.
    Участь у концертах, фестивалях, виставах.

10. Підсумкове військово–спортивне свято

 

 

 

 

 


П’ятий рік навчання

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п    Назва розділу    Кількість годин
        72 год.    105 год.
        Всього    теоре-тичних    прак-тичних    Всього    теоре-
тичних    прак-тичних
1.     Вступне заняття    1    1    -    1    1    -
2.     «Мій рідний край». Подорож по карті козацької України.    5    3    2    7    3    4
3.    «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва    8    3    5    12    4    8
4.    Духовні цінності запорізьких козаків    9    2    7    15    4    11
5.    Учнівське (дитяче) самоврядування. Козацькі клейноди    4    -    4    4    -    4
6.    «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва    14    2    12    18    6    12
7.    «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота    10    5    5    14    4    10
8.    Від козацьких забав до олімпійських вершин    10    1    9    16    1    15
9.    «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій    5    2    3    10    3    7
10.    Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД–похід вихідного дня)    6    -    6    8    -    8
РАЗОМ    72    19    53    105    24    81
    
    Багатоденна туристсько–краєзнавча подорож (рейд за козацькою легендою) проводиться поза сіткою годин в канікулярний час. Участь у підсумкових заходах (І-й та ІІ-й етапи) Всеукраїнської дитячо–юнацької військово–патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)


Зміст навчального матеріалу
1.    Вступне заняття  
    Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Загальні правила безпеки. Правила поведінки в кабінеті, спортзалі, спортивному майданчику, у навчальному закладі, під час екскурсій. Правила дорожнього руху. Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю.

2.  «Мій рідний край».
    Збір історико–етнографічного матеріалу за завданнями навчальних закладів, бібліотек, музеїв тощо. Участь у Всеукраїнському конкурсі звітів на кращу туристсько–краєзнавчу експедицію учнівської молоді з активним способом пересування «Мій рідний край».
Практичне заняття.
Проведення екскурсій. Обробка зібраного історико–краєзнавчого матеріалу. Напасання реферату (науково–дослідницької роботи) за зібраним матеріалом. Публічні виступи. Передча зібраного матеріалу у музеї навчальних закладів, установ та організацій.

3. «Гей ви хлопці славні запорожці». Вивчення історії створення козацьких об’єднань нової доби
    Українське козацтво в сучасних умовах. Державна політика України у питанні розвитку козацтва. Сучасне козацтво і Збройні Сили України. Місце  козацьких осередків у підготовці юних захисників Вітчизни. Сучасні літературні твори, кіно та відеофільми про історію козацтва.
Практичне заняття.
Проведення екскурсій та подорожей з активним способом пересування, відвідання військових частин, полігонів тощо.

4. Духовні цінності запорізьких козаків
    Заповідь українського козака: «Земля не дана нам від Бога навічно – ми позичили її у майбутніх поколінь» (екологічні аспекти козацько–лицарського виховання). Вирости сина, збудуй дім, посади сад. Турбота про розвиток національних традицій, звичаїв, обрядів, бережливе ставлення до рідної природи, землі, примноження її багатств.
    Практичне заняття.
    Святкування Покрови Пресвятої Богородиці. 14 жовтня – День українського козацтва. Участь у міжнародному святі «День Землі». Екологічні акції.

5. Учнівське (дитяче) самоврядування. Козацькі клейноди
    Козацькі клейноди. Єдина козацька республіка.
    Козацька Рада (Козацьке коло). Навчальний заклад, влада, громадськість, батьківський комітет. План спільних дій. Перехід козачат у джури козацькі, джур козацьких у молодші козаки.    
    
Практичне заняття.
    Виготовлення козацьких клейнодів (ройових відзначок). Підбір одностроїв. Вишиті сорочка та рушник – духовні символи України.
    Свято Козацької Ради (урочисте свято із залученням батьків, учнів, педагогів, громадскості та місцевої влади, козацьких представників за окремим сценарієм).

6. «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва
Збройні Сили України на сучасному етапі. Структура воєнної організації держави.
Державна та військова символіка України.
Товариство сприяння обороні України – оборонно-патріотична організація українського народу.
Поняття про бій. Сутність сучасного загальновійськового бою.
Особиста зброя та екіпіровка солдата в бою.
Козацькі прийоми ведення бою. Тактична підготовка. Вогнева підготовка.
    Народні ігри та забави. Теренова гра («Захопи штаб», «Захопи прапор», «Десантура» тощо). Основи козацьких єдиноборств.
    Практичне заняття.
Тактичні ігри на місцевості (Теренова гра, Десантура тощо).
Способи пересування на полі бою під час дій у пішому порядку. Тренування у пересуванні на полі бою під час дій у пішому порядку.
    Огляди–змагання військово–спортивного вишколу.
Основи стрільби з автоматичної зброї (АК–74). Виконання стрільби з автоматичної зброї. Відпрацювання елементів прицілювання по різних мішенях.
Страйкбол (тактико–технічні дії, наближені до бойових),
Створення захисного редуту із підручних засобів.

7. «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота
Поняття «Крос–похід». Рейд–змагання за козацькою легендою. Особливості орієнтування в різних природніх умовах. Дії при втраті орієнтування. Аварійний азимут.
Козацькі рейди. Способи подолання перешкод із застосуванням спеціального спорядження.
Практичне заняття.
Набуття навичок подолання перешкод на заздалегіть обладнаних трасах (полігонах):
переправа через річку вбрід з використанням поручнів;
переправа через річку по навісній переправі;
переправа по мотузці з поручнями;
переправа через річку, яр по колоді;
подолання болота по жердинах
рух по схилу (спуск, траверс, підйом) з поручнями;
в’язання вузлів, грудної обвязки, бесідки тощо (вузли – провідник, подвійний провідник, швейцарський провідник («вісімка»), булінь, брамшкотовий, прямий, академічний, зустрічний, схоплюючі (прусик, австрійський, Брахмана, стремено).
Екскурсійні поїздки по місцях козацької слави. Участь у туристських змаганнях.

8. Від козацьких забав до олімпійських вершин
    Загальна фізична підготовка (ЗФП). Особливості фізичної підготовки дівчат.
    Що таке козацька воля? Козаки–характерники. Вольова підготовка. Індивідуальна підготовка. Впевненість і знання як фактори самовиховання. Аутотренінг.
    Науковий принцип побудови тренувального процесу. Єдність колективного тренування та індивідуального підходу в ході тренувань. Системність в організації тренувального процесу. Спеціальні вправи на місцевості. Крос по пересічній місцевості.
    Вправи на колодах різної висоти з навантаженням.
    Легкоатлетичні вправи максимального навантаження..
    Спеціальні тренування в умовах походу (козацького рейду). Вправи на опір з елементами протидії.
    Самоконтроль та лікарський контроль. Тестування за прийнятими методиками.
    Долання перешкод. Водна естафета. Ватерполо.
    Практичне заняття.
    Участь у спортивних змаганнях  («Кільцевий маршрут» тощо).

9. «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій
    Написання сценарію свята. Написання художнього твору за зразком.  Драматургія літаратурно–музично–танцювальної композиції. «Козацька ватра» – мистецьке свято свого краю.
    Практичне заняття.
    Участь у концертах, фестивалях, виставах, конкурсах тощо.

10. Підсумкове військово–спортивне свято

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: CDT (03.03.2017)
Переглядів: 31 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz