КЗ "ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ"
РОКИТНІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
Меню сайту
Фінансовий звіт
http://centrydyt.at.ua/publ/ finzvit/finzvit/2-1-0-1
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 10
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2016 » Серпень » 23 » Методичні рекомендації
14:10
Методичні рекомендації

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ТА НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ  ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІВ ПНЗ У 2016-2017 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

 

Давидюк Наталія Юріївна, канд. пед. наук, методист кабінету виховної роботи, захисту прав дитини, позашкільної освіти, дисциплін художньо-естетичного циклу та фізичного виховання  РОІППО

Суспільно-політичні реалії, які склались в Україні після Революції гідності, в умовах російської агресії, актуалізували проблему виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення країни. У зв’язку із цим важливо, щоб кожен позашкільний навчальний заклад став осередком становлення громадянина-патріота України. На це скеровують нормативні документи:

Указ Президента України від 12 червня 2015 року № 334/2015 «Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді»;

Указ Президента України від 13 жовтня 2015 року № 580/2015 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 - 2020 роки»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 16 червня 2015 року № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах» та інші.

Для педагогічних працівників розроблені методичні рекомендації  з питань патріотичного виховання молоді: лист Міністерства освіти і науки України від 27 листопада 2014 № 1/9-614 «Про методичні рекомендації з патріотичного виховання»; Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах (додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16 червня 2015 року № 641). Цінною є подана у документах нормативна-правова база з питань патріотичного виховання, інтернет-ресурси, якими можна скористатись при підготовці різноманітних заходів.

Разом з тим, звертаємо увагу педагогічних працівників на важливості гармонійного поєднання різних напрямів виховної роботи в діяльності позашкільних навчальних закладів. На це скеровують документи:

Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31 жовтня 2011 року №1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів»;

Обласна програма національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 рр., затверджена розпорядженням голови Рівненської облдержадміністрації від 9 лютого 2008 року №42 «Про обласну програму національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 рр.», схвалена рішенням Рівненської обласної ради від 29 лютого 2008 року;

Наказ управління освіти і науки Рівненської облдержадміністрації від 25 березня 2008 №166 «Про затвердження заходів щодо виконання обласної програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 рр.».

Реалізувати заплановані заходи педагогам допоможуть посібники з питань національного виховання [8], [9], які розміщені на сайті РОІППО: http://rivneosvita.org.ua/method_kabinet/biblioteka.php (папка «Посібники»).

Україна потребує значної кількості висококваліфікованих спеціалістів в інноваційній сфері, які стануть запорукою успішного економічного розвитку та конкурентоспроможності нашої держави в найближчому майбутньому. Разом з тим, в Україні найбільший дефіцит спостерігається за такими професіями як інженери-технологи та конструктори.  Стрімко зростає попит на IT-спеціалістів. Усе це визначає важливість упровадження STEM-освіти в навчальних закладах, у тому числі позашкільних. Акронім STEM (S – science, T – technology, E – engineering, M – mathematics) – природничі науки, технології, інженерія та математика. STEM-освіта ґрунтується на інтегрованому, міждисциплінарному підході, де засвоєння академічних знань поєднується з виконанням різноманітних досліджень, розв’язанням проблемних завдань, які допомагають дітям пізнавати усю складність реального світу. З матеріалами обласного теоретико-методологічного семінару «STEM-освіта: шляхи запровадження, перспективи та проблеми» можна познайомитись: http://roippo.org.ua/activities/research/innovation.php

Для того, щоб позашкільна освіта могла виконувати важливу соціальну місію, а саме, створювати умови для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку дітей, підтримувати обдаровану молодь, формувати майбутню еліту нації, ця унікальна освітня галузь потребує уваги з боку представників влади. Про це йдеться у листах Міністерства освіти і науки України: від 19.03.2014 №1/9-151 «Про збереження системи позашкільної освіти в умовах обмеженого фінансування»,  від 01.09.2014 №1/9-441 «Про забезпечення прав дітей на позашкільну освіту, від 22.10.2014 №1/9-547 «Про підтримку позашкільної освіти та збереження мережі позашкільних закладів»,  від 06 квітня 2016 року №1/9-171 «Щодо необхідності збереження мережі позашкільних навчальних закладів в умовах обмеженого фінансування галузі освіти». Разом з тим, позашкільна освіта важлива для дітей з особливими потребами. Оскільки там створюються сприятливі умови для їх соціалізації.

З метою підтримки творчої педагогічної діяльності, популяризації педагогічних здобутків, підвищення майстерності педагогів у січні-лютому 2016 року проведено обласний етап Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості» та підбито його підсумки. Результати конкурсу узагальнені в додатку до наказу управління освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації від 25 березня 2016 року № 173 «Про підсумки обласного етапу Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості».

У конкурсі взяли участь 20 керівників гуртків з 12 районів та міст області: Березнівський, Дубенський, Корецький, Костопільський, Млинівський, Острозький, Радивилівський, Рівненський, Рокитнівський, Сарненський, м. Дубно, м. Рівне.

Учасники презентували досвід професійної діяльності за еколого-натуралістичним напрямом у номінаціях: «Керівник біологічного гуртка», «Керівник екологічного гуртка»; художньо-естетичним напрямом у номінації «Керівник гуртка декоративно-ужиткового мистецтва»; дослідницько-експериментальним напрямом  наукового відділення літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства (секції «Фольклористика», «Мистецтвознавство»).

Переможцями обласного етапу конкурсу стали педагоги: Юркевич І. Т., керівник гуртка обласного комунального позашкільного навчального закладу «Рівненська Мала академія наук учнівської молоді» Рівненської обласної ради, Дибач Т. А., керівник гуртка обласного комунального позашкільного навчального закладу «Рівненська Мала академія наук учнівської молоді» Рівненської обласної ради, Куроченко І. І., керівник Екологічного центру Рівненського міського Палацу дітей та молоді Рівненської міської ради, Дужук С. А., керівник гуртка комунального закладу «Станція юних натуралістів» Рівненської обласної ради, Андриїшин О. Г., керівник гуртка Радивилівського районного Будинку школяра.

Портфоліо педагогів – переможців обласного етапу Конкурсу розміщені у блогах:

Юркевич І. Т. –

https://drive.google.com/folderview?id=0B5RzkcihQauTbk1vb19XU3dEa3M&usp=sharing

Дибач Т. А. – http://tanyadybach1.blogspot.com

Куроченко І. І. – http://irinakurochenko.blogspot.com/

Дужук С. А. – http://ekogurtok.blogspot.com/p/blog-page_26.html

Андриїшин О. Г. –

https://drive.google.com/folderview?id=0B41fy4BQ8E8SODJTWWEwX2dOSkE&usp=sharing

Презентований досвід роботи педагогів засвідчив про їхні значні здобутки у справі навчання і виховання дітей різних вікових категорій.  Керівники гуртків переконливо довели, що їхня система навчально-виховної роботи спрямована на формування пізнавальної, практичної, творчої та соціальної компетентностей вихованців та забезпечує вагомі практичні результати.

Методистам з позашкільної освіти районних, міських методичних кабінетів, центрів, методистам позашкільних навчальних закладів рекомендуємо вивчати та поширювати досвід роботи  педагогів, які брали участь у Конкурсі та мають вагомі професійні здобутки через організацію шкіл педагогічного досвіду, майстер-класи тощо.

Згідно протоколу засідання Центрального оргкомітету Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості» від 14 квітня 2016 року №2. Робота журі 3-го етапу першого (заочного) туру Всеукраїнського конкурсу буде узагальнена до 24 червня 2016 року. Другий тур (очний) 3-го етапу Всеукраїнського конкурсу відбудеться 22-23 вересня 2016 року. Детальну інформацію можна дізнатись на сайті Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України, якщо перейти за посиланням  http://www.imzo.gov.ua/zahodi/konkursi-dlya-osvityan/

З метою підвищення якості та удосконалення змісту позашкільної освіти, забезпечення гуртків, груп, секцій, студій та інших творчих об’єднань позашкільних навчальних закладів якісною навчальною літературою за напрямами позашкільної освіти у квітні-травні 2016 року проведено І етап Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти, результати якого узагальнені в додатку до наказу управління освіти і науки від 19 травня 2016 року №295 «Про підсумки І етапу Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти у 2016 році».

Учасники презентували рукописи у категоріях: навчальні програми та навчальна література з дослідницько-експериментального, художньо-естетичного, науково-технічного та еколого-натуралістичного напрямів позашкільної освіти.

Переможцями конкурсу в категорії «Навчальні програми» експертними комісіями визнані керівники гуртків комунального позашкільного навчального закладу «Рівненська Мала академія наук учнівської молоді» Рівненської обласної ради:  Рудик А. В., канд. техн. наук, доцент, Пінчук О. Л., канд. техн. наук, Семещук І. Л., канд. пед. наук, доцент,  Галатюк Ю. М., канд. пед. наук, професор, Пікула М. В. А також  Галатюк Т. Ю., вчитель Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Рівненської міської ради,  Тарасюк В. В., керівник гуртка, Хилько Л. С., методист Рівненського міського центру творчості учнівської молоді Рівненської міської ради.

В категорії «Навчальна література» переможцями стали: Пінчук О. Л., канд. техн. наук, керівник гуртків Обласного комунального позашкільного навчального закладу «Рівненська Мала академія наук учнівської молоді» Рівненської обласної ради, Герасімов Є. Г., канд. техн. наук, доцент Національного університету водного господарства та природокористування, Коробчук В. М., керівник гуртка Гощанського районного центру дітей, юнацтва та молоді, Колісніченко І. А., методист комунального закладу «Районний Будинок учнівської молоді» Дубенської районної ради,  Чубаєвська В. В., керівник гуртка Здолбунівського районного центру творчості дітей та юнацтва, Винокур Н. Є., методист, Михальчук А. В., керівник гуртків Рівненського міського центру творчості учнівської молоді Рівненської міської ради, Ярмольчук Л. В., методист, Шульган О. Ю., керівник гуртків Костопільського центру технічної творчості та комп’ютерних технологій.

Подані на конкурс роботи засвідчили прагнення педагогів використовувати якісне навчально-методичне забезпечення у своїй професійній діяльності, до розроблення якого долучаються працівники різних напрямів позашкільної освіти. Разом із тим, варто звернути більшу увагу авторів навчальної літератури на номінації, в яких відбувається конкурс, а також на вимоги до рівня підготовки рукописів навчальних матеріалів.

Ураховуючи результати конкурсу, пропонуємо методистам з позашкільної освіти районних, міських методичних кабінетів, центрів, методистам позашкільних навчальних закладів активніше залучати авторів навчальних програм, навчальної літератури до методичних заходів районного, міського рівнів, сприяти присвоєнню їм звання «керівник гуртка-методист» тощо.

Відповідно до пункту 5.2 Типового положення про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН України від 06.10.2010 року № 930, зареєстрованого в Мінюсті України 14.10.2010 року, № 1255/18550) експертними комісіями інституту в цьому навчальному році було розглянуто 8 матеріалів педагогів, які претендували на присвоєння звання «керівник гуртка-методист». З них: 2 керівників гуртків загальноосвітніх шкіл, 6 – керівників гуртків позашкільних навчальних закладів. У матеріалах розкрито зміст та методику організації гурткової роботи за науково-технічним, художньо-естетичним, дослідницько-експериментальним напрямами позашкільної освіти.

При підготовці методичної розробки керівникам гуртків, які атестуються на присвоєння звання «керівник гуртка-методист» необхідно керуватись вимогами, які подані в рекомендаціях Н. Мельник «Рекомендації щодо підготовки методичної розробки у процесі атестації педагогічних працівників та присвоєння звання «викладач-методист», «учитель-методист», «вихователь-методист», «практичний психолог-методист», «педагог-організатор-методист», «керівник гуртка-методист» [7].

Методистам районних, міських методичних кабінетів, центрів рекомендуємо активніше залучати педагогів, яким присвоєно звання «керівник гуртка-методист» до проведення майстер-класів для молодих та малодосвідчених керівників гуртків загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів.

У 2016-2017 навчальному році відбудеться обласний конкурс-ярмарок педагогічної творчості з номінації «Позашкільна освіта». Запрошуємо працівників позашкільних навчальних закладів до участі в конкурсі. Нагадуємо про те, що Конкурс організовується відповідно до Положення про обласний конкурс-ярмарок педагогічної творчості, затвердженого наказом управління освіти і науки Рівненської облдержадміністрації від 9 грудня 2013 р. №53/1112. З текстом Положення можна ознайомитись за посиланням http://roippo.org.ua/activities/scientific_methodological/professional_competitions.php/23/

Пропонуємо керівним та педагогічним працівникам позашкільних навчальних закладів активніше долучатись до методичних заходів обласного рівня, зокрема Шкіл новаторства. Так, упродовж 2015-2016 навчального року

регіональна школа новаторства, яка діє на  базі  Рівненського міського Палацу дітей та молоді, запропонувала 3 заходи – цикл семінарів, презентацій творчих напрацювань педагогів та їх вихованців під час святкування 75-річчя закладу «11 миттєвостей зими», тиждень творчості молодих педагогів та тиждень професійної майстерності педагогічних працівників. Активно працювали зональні школи новаторства. Зокрема, відбулось 2 засідання північної зональної школи новаторства на базі комунального закладу «Районний Будинок дитячої та юнацької творчості» Березнівської районної ради, де педагоги взяли участь у «круглому столі» з теми «Шляхи підвищення якості педагогічного процесу в позашкільному навчальному закладі» та Будинку дитячої та юнацької творчості Кузнецовської міської  ради, педагогічний колектив якого презентував досвід роботи під час семінару-практикуму з теми «Розвиток творчих здібностей вихованців у позашкільному  навчальному  закладі: управлінський аспект». Для учасників центральної зональної школи новаторства організовувався  семінар «Творчий підхід до реалізації проектних технологій у дитячих творчих об’єднаннях закладу» на базі Здолбунівського районного центру творчості дітей та юнацтва. Працівники Острозького районного Будинку школяра поділились досвідом роботи під час семінару-презентації з теми «Формування змісту діяльності позашкільного навчального закладу на основі історико-культурної спадщини регіону». У режимі of-line працювала південна зональна школа новаторства, запропонувавши учасникам взяти участь у вебінарі з теми «Патріотичне виховання дітей та учнівської молоді засобами позашкільної освіти».

Познайомитись із матеріали діяльності Шкіл новаторства можна  на сайті РОІППО  http://www.roippo.org.ua/ у вкладці «Діяльність», за посиланням «Регіональна школа новаторства» («Зональні школи новаторства»).

Ураховуючи результати вивчення стану та надання методичної допомоги працівникам районних, міських методичних кабінетів, центрів, педагогам позашкільних навчальних закладів упродовж 2015-2016 рр. з питань дотримання діючого законодавства у галузі позашкільної освіти, рекомендуємо звернути увагу на дотримання таких вимог:

  1. відповідно до розділу ІV Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), яке затверджене наказом Міністерства освіти і науки від 8 грудня 2008 №1119 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2008 року за № 1239/15930 в штаті районного методкабінету (центру) передбачається посада методиста з позашкільної освіти, на якого покладаються обов’язки з організації методичного забезпечення позашкільної освіти району та здійснення методичного супроводу розвитку професійної компетентності працівників позашкільних навчальних закладів;
  2. щорічно розробляти та затверджувати план районних заходів за напрямами позашкільної освіти та план участі дітей у заходах обласного рівня;                                   
  3. особливої уваги потребує аналіз стану реалізації у позашкільному навчальному закладі районних програм, заходів, які розроблені на виконання обласних програм. Зокрема, обласної програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 роки; 
  4. відповідно до пункту 2 статті 23 Закону України «Про позашкільну освіту» призначення на посаду та звільнення з посади педагогічних та інших працівників позашкільного навчального закладу здійснює керівник позашкільного навчального закладу;
  5. відповідно до пункту 3 статті 18 Закону України «Про позашкільну освіту» «…позашкільні навчальні заклади видають своїм випускникам документи про позашкільну освіту в порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти…». Про це зазначається і в пункті 24 Положення про позашкільний навчальний заклад, зокрема, «…випускникам, які в установленому порядку склали кваліфікаційні іспити, видається свідоцтво (посвідчення). Зразки свідоцтв (посвідчень) затверджуються МОН. Виготовлення свідоцтв (посвідчень) для позашкільних навчальних закладів здійснюється за рахунок коштів засновників (власників)». При видачі випускникам свідоцтв про позашкільну освіту слід керуватись наказом Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту» від 12.07.2001 №510, а також наказом Міністерства освіти і науки України «Про внесення змін до Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту» від 12.08.2009 №746;
  6. необхідно дотримуватись умов затвердження та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти. Так, відповідно до статті 16 Закону України «Про позашкільну освіту»  навчально-виховний   процес  у  позашкільних  навчальних закладах  здійснюється  за  типовими  навчальними  програмами та іншими навчальними програмами за умови затвердження їх відповідними місцевими органами виконавчої влади. У листах Міністерства освіти і науки України «Про навчальні програми з позашкільної освіти» від 18 липня 2013 №1/9-502  та 19 серпня 2014  №1/9-417 подані додаткові роз’яснення щодо затвердження навчальних програм з позашкільної освіти та використання їх у навчальних закладах. Так, зазначається, що з метою забезпечення  діяльності гуртків, творчих об'єднань, секцій, які працюють тільки у межах однієї адміністративно-територіальної одиниці, відповідають потребам конкретного регіону, навчальні програми з позашкільної освіти можуть бути затверджені наказами обласних, районних, міських органів управління освітою згідно з встановленою ними процедурою. При укладанні навчальних програм з позашкільної освіти необхідно керуватись вимогами до їх змісту та оформлення, які подані в листі  Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 5 червня 2013 №14.1/10-1685 «Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти».

Репозитарій навчальних програм з позашкільної освіти розміщений на порталі «Освіта Рівненщини» http://rivneosvita.org.ua/ у вкладці «Документи», перейти за посиланням «Управління освіти і науки Рівненської облдержадміністрації» у розділі «Програми», підрозділі «Навчальні програми». Такий же репозитарій може бути створений на сайті районного, міського відділу, управління освіти чи методичного кабінету, де розміщуватимуться програми, які рекомендовані для використання на рівні певного району чи міста.

При плануванні роботи з різних напрямів позашкільної освіти рекомендуємо використовувати навчальні програми, які мають гриф Міністерства освіти. Ознайомитись із програмами можна за посиланням: http://www.imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/

З метою налагодження більш оперативної професійної комунікації між методистами з позашкільної освіти різного рівня, працівниками позашкільних навчальних закладів рекомендуємо більш активно використовувати можливості інтернет-спільнот [1].

 

Рекомендована література

  1. Басараба Н. Методичні рекомендації щодо організації роботи у мережевих педагогічних спільнотах веб-порталу «Освіта Рівненщини» / Н. Басараба // Методичні рекомендації до організації навчально-виховного процесу в 2013-2014 році : інформаційно-методичний бюлетень / за заг. ред. М. А. Віднічука. – Рівне, 2013. – С. 11-16.
  2. Башинська А. Вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду / А. Башинська // Методичні рекомендації до організації навчально-виховного процесу в 2013-2014 році : інформаційно-методичний бюлетень / за заг. ред. М. А. Віднічука. – Рівне, 2013. – С. 16-21.
  3. Давидюк Н. Ю. Сучасні підходи та перспективи впровадження STEM на різних освітніх рівнях / Н. Давидюк // Завуч. – 2016. – №11. 
  4. Демченко В. В. Особливості організації освіти обдарованих дітей у 2014-2015 навчальному році / В. Демченко // Методичні рекомендації до організації навчально-виховного процесу в 2014-2015 навчальному році: інформаційно-методичний бюлетень / за заг. редакцією А. О. Лавренчука. – Рівне, 2014. – С.114-122.
  5. Єрмола А. М. Технологія організації науково-методичної роботи з педагогічними кадрами : наук.-метод. посіб. / А. М. Єрмола,
    О. М. Василенко. – Харків : Курсор, 2006. – 312 с.
  6. Зайченко О. І. Теорія і практика управлінської діяльності районного відділду освіти : Монографія / О. І. Зайченко, Н. М. Островерхова, Л. І. Даниленко. – К. : «ВПЦ Техпрінт», 2000. – 352 с.
  7.   Мельник Н. А. Рекомендації щодо підготовки методичної розробки у процесі атестації педагогічних працівників та присвоєння звання «викладач-методист», «учитель-методист», «вихователь-методист», «практичний психолог-методист», «педагог-організатор-методист», «керівник гуртка-методист» / Н. А. Мельник // Методичні рекомендації до організації навчально-виховного процесу в 2014-2015 навчальному році: інформаційно-методичний бюлетень / за заг. редакцією А. О. Лавренчука. – Рівне, 2014. – С. 5-64.
  8. Національне виховання учнів: регіональний аспект (з досвіду роботи загальноосвітніх навчальних закладів Рівненської області) / Автори-упоряд. : Н. Гавриш, Г. Ситник , Н. Коломієць. – Рівне, 2012. Частина.1. – 280 с.
  9. Національне виховання учнів: регіональний аспект (з досвіду роботи загальноосвітніх навчальних закладів Рівненської області) / Автори-упоряд. : Н. Гавриш, Г. Ситник , Н. Коломієць. – Рівне, 2012. Частина. ІІ. – 328 с.
Переглядів: 217 | Додав: CDT | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Серпень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz